دانشنامه

اهمیت استفاده از شاک‌مونت و میزان تاثیر آن

اهمیت استفاده از شاک‌مونت و میزان تاثیر آن

اهمیت استفاده از شاک‌مونت و میزان تاثیر آن

اینکه نیاز به استفاده از شاک‌مونت (shockmount) دارید به پارامترهای زیادی بستگی دارد. اگر میکروفون استودیویی شما در معرض لرزش مکانیکی خارجی قرار نگیرد، واضح است که نصب شاک‌مونت ضروری نیست و در بسیاری از موقعیت‌های پروژه-استودیو، هیچ گونه لرزش مکانیکی قابل توجهی که نگران کننده باشد وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، اگر چیزی که رکورد می‌کنید محتوای فرکانس پایین ندارد، می‌توانید از یک فیلتر high-pass(18 دسی‌بل در اکتاو) برای حذف هرگونه رامبل LF ناخواسته، استفاده کنید. بنابراین باز هم، در چنین شرایطی به شاک‌مونت نیاز ندارید.

با این حال، به عنوان یک قاعده کلی، هر چه دیافراگم بزرگ‌تر باشد، میکروفون بیشتر مستعد به رامبل های مکانیکی خواهد بود (به ribbon های بلند و میکروفون دیافراگم بزرگ فکر کنید). همچنین، هرچه الگوی قطبی جهت دارتر باشد، میکروفون بیشتر مستعد به LF nasties خواهد بود، بنابراین figure 8، هایپرکاردیوئید و کاردیوئید، به همین ترتیب مستعد هستند. Subcardioids و omniها به مراتب کمتر مستعد به رکورد ارتعاشات مکانیکی ناخواسته هستند. دلیل این روند این است که به طور کلی دیافراگم‌های بزرگ و دیافراگم میکروفون‌های جهتی تمایل به کار با تنش‌های نسبتا کم دارند و این باعث می‌شود در پاسخ به ارتعاش خارجی بسیار بیشتر مستعد به رکورد لرزش باشند.

شاک‌مونت نامناسب

اغلب توصیه می‌شود که همیشه از یک شاک‌مونت استفاده کنید، اما یک شاک‌مونت ضعیف یا نامناسب می‌تواند وضعیت را بدتر کند و نه بهتر، بنابراین احتیاط لازم است. شما ممکن است نتایج بهتری بدون شاک‌مونت دریافت کنید در مقایسه با زمانی که از یک شاک‌مونت ضعیف استفاده می‌کنید!

یک شاک‌مونت به عنوان یک سیستم دمپینگ mass-spring کار می‌کند و خیلی تفاوتی با سیستم تعلیق یک ماشین ندارد. تمام سیستم‌ها از این نوع دارای فرکانس تشدید هستند و بالاتر از آن فرکانس (در واقع حدود سه برابر بیشتر) سیستم دمپینگ برای حذف ارتعاش بسیار موثر عمل می‌کند. البته در فرکانس پایین‌تر از رزونانس این کار را انجام نخواهد داد و در فرکانس خود رزونانس موجب تقویت ارتعاش می‌شود. در نتیجه، برای اینکه واقعا موثر باشد، یک سیستم شاک‌مونت باید طراحی شود تا فرکانس تشدید کمتر از 6-8 هرتز داشته باشد، به منظور ارائه دمپینگ موثر در زمانی که اطلاعات صوتی اصلی در حدود 20 یا 30 هرتز ظاهر می‌شود.

محدوده وزنی پشتیبانی شده توسط شاک‌مونت

عوامل زیادی بر فرکانس تشدید یک سیستم mass-spring تاثیر می‌گذارد، اما برای یک spring compliance داده شده، متغیر واضح در زمینه شاک‌مونت میکروفون، وزن میکروفون است که انتظار می‌رود از آن پشتیبانی کند. در نتیجه یک شاک‌مونت باید به گونه‌ای طراحی شود تا با یک میکروفون خاص یا حداقل میکروفون‌هایی در یک محدوده وزنی خاص کار کند.

اهمیت استفاده از شاک‌مونت و میزان تاثیر آن

اهمیت استفاده از شاک‌مونت و میزان تاثیر آن

متاسفانه، بازار هدف شاک‌مونت ها بیشتر میکروفون‌های ارزان هستند بدون توجه به بهینه سازی کامل فرکانس تشدید سیستم. بنابراین نتایج تا حدودی غیر قابل پیش بینی است. این امر به ویژه در مورد شاک‌مونت سبک cat’s-cradle برای میکروفون دیافراگم بزرگ صادق است که وزن آن می‌تواند بسیار متنوع باشد.

جایگزین‌ شاک‌مونت

اگر شما دسترسی به shockmount مناسب ندارید، همیشه ارزش دارد قرار دادن یک یا دو لایه فرش و یا مکعب فومی، در زیر پایه میکروفون خود را آزمایش کنید. این باید به جلوگیری از رسیدن ضربه مکانیکی صدای قدم‌زدن‌ها و امثال آن به میکروفون و سایر تجهیزات استودیویی کمک کند.

همیشه استفاده از یک spectrum analyser (اغلب به عنوان بخشی از پلاگین‌های چند باند EQ ارائه می‌شود) برای بررسی آنچه که در زیر 40Hz در سیگنال‌های میکروفون اتفاق می‌افتد، آموزنده است. در حالت ایده‌آل، نباید چیزی وجود داشته باشد … بنابراین اگر شما می‌توانید مقدار زیادی از انرژی را ببینید، این ارزش استفاده از یک شاک‌مونت مناسب و/یا یک فیلتر high-pass را دارد. (همچنین به خاطر داشته باشید که سیگنال‌های LF شدید می‌توانند توسط چیزهایی غیر از ارتعاش مکانیکی مستقیم مانند پیش نویس‌ها و جریان هوا در اطراف میکروفون‌ها و acoustic LF wavefronts از ماشین‌آلات نزدیک یا ترافیک تولید شوند).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + چهارده =