نمایش 1–16 از 29 نتیجه

پری امپ و پردازنده صدا

وظیفه پری امپ تقویت سیگنال های low level به line level، یعنی همان سطح استانداردی است که تجهیزات استودیویی شما در آن کار می کنند. سیگنال‌های میکروفون استودیویی و میکروفون اجرای زنده معمولا بسیار پایین‌تر از این سطح استاندارد هستند، بنابراین مقدار Gain زیادی، معمولا در حدود 30-60 دسی‌بل و گاهی اوقات حتی بیشتر برای رسیدن به حد مطلوب موردنیاز است.

کلمه پری امپ می تواند دو معنی داشته باشد:

  • مدار پری امپلی فایر موجود در هر دستگاه
  • یک دستگاه اختصاصی با چنین مداری

پری امپ و پردازنده صدا

گیتارها و باس‌ها به Gain زیادی نیاز ندارند و مقدار Gain موردنیاز آنها اغلب حدود 20 تا 30 دسی‌بل است. حتی منابع line level مانند سینت سایزرها هم ممکن است برای رسیدن به سطح استودیویی نیاز به کمی تقویت داشته باشند، زیرا استانداردهای مختلفی وجود دارد. بنابراین تقریبا برای استفاده از هر منبع صوتی به یک پری امپ نیاز دارید.

اما این پری امپ حتما نیاز نیست که یک دستگاه مجزا باشد. اکثر کارت های صدا با پری امپ های داخلی عرضه می شوند و این پری امپ های داخلی معمولا برای شروع کار به اندازه کافی خوب هستند. با این حال لازم به ذکر است که کارت های صدای تا حدودی گران‌ قیمت تر دارای پری امپ های بسیار با کیفیت تری نسبت به کارت صداهای میان رده و مبتدی هستند.

مزایای استفاده از پری امپ اکسترنال چیست؟

در مرحله بعد، ممکن است بخواهید یک پری امپ خارجی را به استودیوی خانگی خود اضافه کنید. اما پری امپ خارجی دقیقا چه مزیتی نسبت به پری امپ های داخلی کارت صدای شما دارد؟

کیفیت صدای بهتر: این موضوع در Gain های بالا بیشتر مشهود است. به عنوان مثال در حالی که مدارهای پری امپ ساده اغلب تا حدود 40-50 دسی‌بل دارای صدای خوبی هستند، هنگامی که شما Gain را افزایش می دهید، صدا شفافیت خودش را از دست می دهد. برای میکروفون های داینامیک که دارای خروجی کمی هستند، استفاده از پری آمپ های خارجی با کیفیت بالا که به مدارهای پیچیده تری مجهز هستند، باعث می شود که حتی با بالاترین میزان Gain صدای میکروفون شفافیت کامل خوذش را حفظ کند.

Gain بیشتر: پری امپ های داخلی یک کارت صدا به ندرت دارای Gain بیش از 60 دسی بل(اغلب کمتر) هستند. میکروفون‌های داینامیک با خروجی پایین، مانند میکروفون های ریبون، ممکن است تا 70 دسی‌بل(گاهی حتی بیشتر) Gain نیاز داشته باشند.

نویز کمتر: برخی از پری امپ های داخلی نویز بسیار کمی دارند، اما اگر منابع صوتی بسیار کم صدا را رکورد می‌کنید یا از میکروفون‌هایی با خروجی کم (مثل میکروفون‌های ریبون) استفاده می‌کنید، با استفاده از یک پری امپ خارجی نویز کمتری خواهید داشت.

کاراکتر صوتی خاص: این شاید رایج ترین دلیل برای خرید یک پری امپ خارجی باشد. پری امپ های داخلی کارت های صدا معمولا دارای صدایی تمیز و شفاف هستند، اما اگر می خواهید که رکورد شما رنگ خاصی داشته باشد(به عنوان مثال صدای tube سبک “dirty” دهه 60 یا صدای نرم “vintage” ترانزیستورهای دهه 70) فقط می توانید این صدا را از یک پری امپ خارجی دریافت کنید.

ویژگی‌های بیشتر: پری امپ های داخلی کارت صدا استودیویی معمولا با مجموعه‌ای از ویژگی‌های معمول عرضه می‌شوند، اما اغلب فاقد برخی از ویژگی‌های پیچیده‌تر هستند که معمولا در یک پری‌امپ خارجی پیدا می‌کنید، مانند سوئیچ‌های phase reverse، low cut یا سوئیچ‌های پد.

آیا شما به یک پری امپ اکسترنال نیاز دارید؟

اگر تازه کار خود را در حوزه موسیقی و صدا شروع کرده اید، خرید یک پری امپ خارجی را فراموش کنید و به جای آن، بودجه خود را صرف یک کارت صدای بهتر با پری امپ‌های داخلی با کیفیت بکنید. اگر با میکروفون‌های داینامیک با خروجی پایین(به خصوص ریبون) کار می‌کنید، ممکن است یک پری امپ خارجی کیفیت صدای خروجی شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. اگر از میکروفون استودیویی کاندنسر با خروجی بالا استفاده می کنید، استفاده از پری امپ خارجی تفاوت کمتری ایجاد می کند.

پری امپ و پردازنده صدا

یک پری امپ خارجی گام دوم بسیار خوبی برای بهبود کیفیت صدای شما یا به دست آوردن تنوع صوتی بیشتر است، اما قدم دوم را قبل از انجام مرحله اول انجام ندهید. در مرحله اول با پری امپ های داخلی کارت صدای خود و میکروفون های کاندنسر با کیفیت می توانید رکوردهای عالی انجام دهید.