دانشنامه

مراحل میکس صدا

مراحل میکس

مراحل میکس صدا

در این مقاله در مجله صوت پلاس 10 مراحل میکس را بررسی می کنیم.

یک میکس عالی پیام یک آهنگ را ترجمه و تاکید می کند.

مطمئناً، موسیقی و اشعار ، قوی‌ترین سیگنال‌ها را هنگامی که مردم گوش می‌دهند ارسال می‌کنند، اما این میکس به ایجاد حس و المان‌های خاص برای آهنگ کمک می‌کند.

برای اینکه میکس شما پس از مسترینگ بهترین صدا را داشته باشد، باید میکس را بخوبی بچسبانید تا مهندس مسترینگ بتواند چیزی را که در حال حاضر وجود دارد، بهبود بخشد.

این مقاله به چند نکته و ترفند نگاه می‌کند تا مطمئن شود  مراحل میکس را به خوبی طی کرده اید، قبل از اینکه به مهندس مسترینگ برسد.

10 مرحله برای داشتن میکس عالی قبل از مسترینگ

مراحل میکس

 عبور آهنگ ها از فیلتر بالا گذر

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهبود میکس این است که در نظر بگیرید که همه سازهای شما چه مقدار رده پایین دارند.

به راحتی می توان فراموش کرد که اکثر ضبط های مدرن در بازتولید فرکانس پایین چقدر دقیق هستند. در حالی که این برای دستیابی به ضبط های با پایداری بالا بسیار مفید است، می تواند مجموعه ای از مشکلات خود را ایجاد کند.

تصور کنید که یک قطعه گیتار آکوستیک را ضبط می کنید.

میکروفون‌ها برای ضبط صدا قرار داده می شود و با آن طیفی از صدا از تقریباً 82 هرتز تا انتخاب رشته‌ها در محدوده 2 تا 3 کیلوهرتز می‌آید.

این ممکن است دقیقا همان صدایی باشد که شما می خواهید، اما در بسیاری از موارد، گیتار آکوستیک بخشی از آرایش بزرگتر سازها است.

بنابراین، هنگامی که سعی می‌کنید مقداری از این رده پایین را کاهش دهید تا میکس کلی را متعادل نگه دارید، می‌توانید از یک فیلتر بالا گذر برای پخش فرکانس‌های پایین‌تر گیتار خود استفاده کنید.

به این ترتیب فرکانس‌های مهمی که صدای گیتار آکوستیک را می‌سازند حفظ می‌شوند و در عین حال صدای مبهم که ممکن است در سطح پایین باشد، کاهش می‌یابد.

اکثر پلاگین های EQ قابلیت high pass (فیلتر بالا گذر) را دارند. دلیل دیگر این امر کاهش ایجاد نویز کم در میکس شماست.

حتی اگر 20 هرتز آن چیزی نیست که گوش ما بیشتر به آن حساس است، مسیرهای بدون فیلترهای عبور بالا همچنان باعث افزایش نویز پایین می شوند.

هر بار که فرکانس‌های مشابهی را روی هم قرار می‌دهید، تقریباً ۳ دسی بل (dB) در آن صدا افزایش می‌یابد. فقط تصور کنید اگر در آهنگی با 30 قطعه به این موضوع نمی پرداختید.

حتی با ابزارهای فرکانس پایین، استفاده از این نوع EQ می تواند کمک کننده باشد. پایین ترین سیم یک گیتار بیس پنج سیم فرکانس هایی در حدود 31 هرتز تولید می کند.

استفاده از یک فیلتر بالا گذر با 6 دسی بل در هر اکتاو در 20 هرتز تنظیم خوبی برای کاهش نویز و در عین حال حفظ فرکانس اصلی رشته B پایین است.

 گیت درامز

یکی دیگر از راه‌های عالی برای دستیابی به وضوح در یک میکس، جستجوی راه‌هایی برای کاهش نویز ناخواسته است.

این لزوما به این معنی نیست که صدا بد است، بلکه غیر ضروری است.

از آنجایی که میکروفون تله در هنگام ضربه زدن به دام، سیگنال بسیار قوی‌تری می‌دهد در مقایسه با زمانی که ضربه به آن وارد می‌شود، می‌توانید آستانه گیت درامز خود را بر اساس گذرای دام تنظیم کنید.

به این ترتیب وقتی تله برخورد می‌کند،گیت را باز می‌کند و به سیگنال اجازه عبور می‌دهد، اما وقتی صدای ضربه ضعیف‌تر شنیده می‌شود همچنان گیت را بسته نگه می‌دارد.

این تکنیک نه تنها نویز را کاهش می دهد، بلکه حس بهتری را بین درام های نزدیک اعمال می کند.

مراحل میکس

Panning(پنینگ)

به دلیل ضبط استریو، می‌توانیم مناظر صوتی عظیمی ایجاد کنیم که فضا و موقعیت را در ضبط‌ها منتقل می‌کند.

با این کار فضای زیادی برای کار در زمینه استریو داده می شود

. هنگام میکس یک آهنگ، پنینگ ابزار ساده ای است که می توانید از آن برای ایجاد موقعیت یا نقطه ای در میکس سازها استفاده کنید.

برخی از مهندسان از روش LCR (چپ، مرکز، راست) استفاده می‌کنند که در آن ابزارها یا به سختی به سمت چپ، در مرکز مرده، یا به سمت راست به سختی حرکت می‌کنند.

این نوع میکس در بسیاری از موارد تصاویر استریو بسیار گسترده ای را ایجاد می کند، اما مواردی وجود دارد که این تکنیک ممکن است کارساز نباشد.

هنگام استفاده از پنینگ خارج از روش LCR، پنینگ نرم (پنینگ بین مرکز و چپ یا مرکز و راست) به یک گزینه مفید تبدیل می شود.

هنگام تصمیم گیری در مورد جایی که می خواهید سازهای شما در یک میکس بنشینند، ایده خوبی است که در نظر بگیرید که چگونه می تواند بر تعادل استریوی چپ و راست تأثیر بگذارد.

اگر قطعه‌ای با صدای بلند گیتار را به سمت چپ می‌چرخانید و هیچ چیزی برای متعادل کردن تفاوت دامنه در سمت راست وجود ندارد، میکس شما می‌تواند کج‌رو و نامتعادل به نظر برسد.

EQ

یکی از مفیدترین ابزارهای میکس، EQ است.

این می تواند به نمایان شدن بخش هایی از یک آهنگ که ممکن است کمی کم باشد کمک کند.

یک نمونه می تواند یک آهنگ آوازی باشد. شاید به خودی خود، آهنگ آوازی عالی به نظر برسد، اما وقتی آن را وارد میکس می کنید، به نظر می رسد که گم می شود.

EQ می تواند به نشان دادن قسمت های بلندی که گوش ما به آن حساس است کمک کند.

بدون افزایش صدا، ممکن است  که آواز را به شروع میکس باز گرداند.

یکی از اشتباهات رایجی که در استفاده از EQ دیده می شود استفاده از حرکات بسیار گسترده و گاهی شدید است.

کمپرسورها

هنگامی که به تازگی میکس کردن را شروع کرده اید، کمپرسورها اغلب باعث سردرگمی شما هستند.

مهم است که بدانید چگونه از کمپرسور در یک میکس استفاده کنید و از فشرده سازی بیش از حد خودداری کنید تا بهترین نتیجه را برای میکس خود داشته باشید.

به زبان ساده، وظیفه اصلی کمپرسور کاهش دامنه داینامیکی عملکرد است.

این بدان معناست که بلندترین قطعات شما کاهش بهره را برای کاهش گذراهای تیز اعمال می‌کنند و آرام‌ترین قسمت‌های شما به سطح بلندتری می‌رسند.

 افکتور ها

افکتورها می توانند راه های منحصر به فرد و جالبی برای دادن صدای حرفه ای به میکس شما ارائه دهند.

ابزارهایی مانند Reverb و Delay می‌توانند فضای استریوی شما را بیشتر حس کنند.

یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده از این نوع افکت‌های مبتنی بر زمان، میکس آن‌ها با سیگنال خشک است.

برخی از افزونه ها به شما امکان می دهند سیگنال خشک را در خود افزونه میکس کنید، اما همه این کار را نمی کنند.

اتوماسیون

اتوماسیون می تواند به آسان کردن آهنگ های تنظیم دقیق کمک کند.

با استفاده از اکثر DAW، می توانید تغییراتی را در میکس خود ایجاد کنید که DAW شما به خاطر بسپارد و برای شما انجام دهد.

برخی از پارامترهای موجود برای اتوماسیون یا خودکارسازی حجم، پان، بی صدا و به طور کلی هر پارامتر، افزونه است.

بررسی فاز

بررسی فاز در برخی از مسیرها ضروری است.

اغلب اوقات، گیتارهای آکوستیک، پیانو و درام ها به چندین میکروفون نیاز دارند.

اینجاست که فاز وارد بازی می شود. قرار دادن میکروفون گام مهمی در کاهش مشکلات فاز است، اما هنگام میکس کردن، کار زیادی نمی توانید در مورد قرار دادن میکروفون انجام دهید.

زمانی که امواج صوتی با یکدیگر هماهنگ نباشند صدا از فاز خارج می شود.

هنگامی که کاملاً خارج از فاز (180 درجه) باشد، امواج سینوسی خالص یکدیگر را خنثی می کنند و در نتیجه سکوت ایجاد می شود.

تصویربرداری استریو

هنگامی که با اطلاعات استریو زیادی سروکار دارید، ممکن است سخت باشد که یک میکس را کامل نگه دارید و همچنان شفافیت تک تک آهنگ ها را حفظ کنید.

بسته به میکس شما، ممکن است ایده خوبی باشد که ابزارهای تصویربرداری استریو را امتحان کنید.

این پردازش صدای شما را به چند باند مختلف تقسیم می‌کند، معمولاً کم، میانه پایین، میانه بالا و بالا. آنها به گونه ای تقسیم می شوند که باندهای فرکانسی میکسی شما را می توان در میدان استریو گسترده یا باریک کرد.

چاپ میکس

یکی دیگر از مراحل میکس که مهم است این است که قبل از اینکه میکس خود را برای مسترینگ تحویل دهید، در نظر بگیرید که چگونه میکس خود را در مراحل پایانی میکس، پردازش می کنید.

مهندسان مسترینگ برای اعمال پردازش اضافی به یک میکس نیاز به فضای سر دارند، بنابراین مطمئن شوید که میکس خود را زیر 0dB چاپ کرده اید.

با استفاده از متر DAW خود، مطمئن شوید که میکس شما با پیک های بالاتر از -1 دسی بل چاپ نشده است. این به فضای کافی برای تسلط اجازه می دهد و تضمین می کند که اوج شما بیش از 0dB نخواهد بود.

انجام این کار ممکن است میکس شما را آرام جلوه دهد، اما باید در نظر داشته باشید که این تنها میکس است.

اگر میکس خود را با آهنگ هایی که قبلا مسترینگ شده مقایسه کنید، ممکن است شما را به این باور برساند که میکس شما بیش از حد آرام است، اما در برابر اصرار برای انداختن یک محدود کننده در بیس اصلی مقاومت کنید.

این کار کمپرسور اضافی را می افزاید که کار مهندس مسترینگ شما را دشوار می‌کند و صدایی صیقلی برای میکس ایجاد می‌کند.

نهایی کردن میکس بدون محدودیت یا فشرده سازی بیس اصلی سنگین، ویژگی میکس شما را حفظ می کند و همچنان امکان پردازش اضافی مورد نیاز در مرحله مسترینگ را فراهم می کند.

نتیجه گیری

میکس می تواند یک کار ساده با حداقل ابزار دقیق یا یک شاهکار بزرگ در هنگام کار با بیش از 30 آهنگ باشد.

در هر دو سناریو، اعمال این مراحل می تواند به شما کمک کند تا به مراحل میکس کامل نزدیک شوید.

با همه این تنظیمات کوچک شروع کنید و در صورت لزوم آنها را افزایش دهید.

تغییرات جزئی ممکن است کوچک به نظر برسند، اما همچنین می توانند پیشرفت های بزرگی در میکس شما ایجاد کنند.

هنگام میکس، مهندس مسترینگ خود را نیز در نظر بگیرید.

او نگران این خواهد بود که میکس شما به اندازه ای که لازم است بلند شود و همچنین هر مشکلی را که ممکن است در طول میکس از قلم افتاده باشد، اصلاح کند.

روی شفاف نگه داشتن میکس خود تمرکز کنید و روی چیزهای کوچک استرس نداشته باشید.

چند نوع از انواع میکسرهای صدا را د فروشگاه صوت پلاس مشاهده نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 1 =