دانشنامه

آشنایی با افکت های کر، فلنجر و فازرها

آشنایی با افکت های کر، فلنجر و فازرها

آشنایی با افکت های کر، فلنجر و فازرها

در این مقاله در صوت پلاس تصمیم داریم شما را عملکرد افکت های کر، فلنجر و فازرها را آشنا کنیم.

آشنایی با افکت های کر، فلنجر و فازرها

تعریف فاز:

قبل از اینکه وارد مدولاسیون فاز شویم، مهم است که بفهمیم فاز موج صوتی چیست.؟ یکی از ویژگی های صدا، چرخه ای بودن آن است.

یعنی امواج صوتی الگویی را تکرار می کنند که بین دامنه مثبت و منفی حرکت می کند. مدت زمانی که طول می کشد تا یک شکل موج یک چرخه را کامل کند، فرکانس سیگنال است که بر حسب هرتز بیان می شود.

یکی دیگر از ویژگی های مهم موج صوتی فاز است. فاز در صدا موقعیت یک موج صوتی در یک نقطه خاص از زمان است، و ما به دامنه در آن موقعیت علاقه مند هستیم.

فاز یک موج موقعیت آن در امتداد محور x (زمان) نسبت به شروع چرخه موج است.

هنگامی که در مورد فاز موج صوتی بحث می کنیم، معمولاً در مورد آن از نظر درجاتی صحبت می کنیم که شبیه نحوه تفکر ما در مورد موقعیت روی یک دایره است.

یک دوره موج کامل به عنوان 360 درجه تعریف می شود و هر مضرب 360 درجه شروع یک چرخه موج جدید است. برای ساده نگه داشتن چیزها، از موج سینوسی برای نشان دادن این مفهوم استفاده می کنیم.

شروع یک چرخه موج در 0 تعریف می شود، 90 درجه نشان دهنده اوج (بالاترین نقطه)، 270 درجه نشان دهنده فرورفتگی (پایین ترین نقطه) و 360 درجه نشان دهنده یک چرخه موج کامل است. فاز موج به نقطه ای در چرخه موج اشاره دارد.

تعریف مدولاسیون

آشنایی با افکت های کر، فلنجر و فازرها | اکنون، جایی که چیزها جالب می‌شوند زمانی است که کپی‌هایی از سیگنال یکسان را روی هم ترکیب می‌کنید و شروع به تغییر فاز می‌کنید (جابجایی موقعیت آنها در امتداد محور x).

در پردازش سیگنال صوتی، مدولاسیون فاز، فرآیند تغییر تدریجی موقعیت نسبی شکل موج در زمان است.

به عنوان مثال، انتقال فاز دو موج سینوسی به یکدیگر (A و B)، باعث می شود که موج سینوسی A 45 درجه از فاز سینوسی B خارج شود.

آشنایی با افکت های کر، فلنجر و فازرها

تعریف تداخل امواج

وقتی از رابطه فاز بین شکل موج های مشابه صحبت می کنیم، می توانیم بگوییم که امواج یا در فاز هستند، یا خارج از فاز، یا هر چیزی در بین.

این روابط فازی بین امواج است که باعث ایجاد کیفیت های صوتی منحصر به فرد ایجاد شده توسط کر، فلنجرها و افکت های فازر می شود.

دو رابطه فاز مهمی که باید در نظر داشت، آنهایی هستند که منجر به تداخل سازنده (در فاز) و مخرب (خارج از فاز) می شوند که احتمال بیشتری دارد زمانی که امواج یکسان در کنار هم قرار می گیرند رخ دهند، همانطور که در مورد کر، فلنجرها و فازرها وجود دارد.

تداخل سازنده: در فاز

آشنایی با افکت های کر، فلنجر و فازرها | هنگامی که دو شکل موج در فاز هستند، به این معنی است که آنها در زمان کاملاً تراز هستند و اختلاف موج 0 دارند. به زمانی فکر کنید که یک آهنگ را ضبط می کنید و سپس آن را بدون ایجاد هیچ تغییری برای متمایز کردن آنها از یکدیگر تکرار می کنید.

نتیجه نهایی تداخل سازنده است: شکل‌های موج یکسان با هم جمع می‌شوند و دامنه‌ای برابر با مجموع شکل‌های موج منفرد (+۶ دسی‌بل افزایش در یک متر) ایجاد می‌کنند.

تداخل مخرب: خارج از فاز

هنگامی که دو شکل موج کاملاً خارج از فاز هستند که از نظر فنی قطبیت معکوس نامیده می‌شود، از سوی دیگر، به این معنی است که قله یک شکل موج (بالاترین نقطه) در حال جابجایی است یا توسط فرورفتگی‌های شکل موج دیگری (پایین‌ترین نقطه) لغو می‌شود.

تداخل مخرب: فیلتر شانه

آشنایی با افکت های کر، فلنجر و فازرها | فیلتر شانه نوعی تداخل مخرب در یک سیگنال پیچیده است که در آن یک کپی کمی جابجا می شود. این تاخیر می تواند از 0.1 تا 10 میلی ثانیه باشد.

بسته به تأخیر زمانی، این می‌تواند باعث پاسخ فرکانسی شبیه یک شانه شود. دندان‌های یک شانه ممکن است نشان دهنده مسدود کردن بخش کوچکی از طیف باشد و در نتیجه صدای فیلتر شده‌ای را که در فلنج می‌شنویم، ایجاد می شود.

در حالی که راه‌های زیادی برای تعدیل فاز شکل‌های موج وجود دارد، در اینجا نحوه انجام مدولاسیون فاز را با استفاده از افکت‌هایی مانند کر، فلنجر و فازرها پوشش می‌دهیم. بیایید به نحوه عملکرد این پردازنده های سیگنال بپردازیم!

 تعریف افکت کُر

افکت کر یکی از محبوب ترین افکت های مدولاسیون فاز است که در موسیقی استفاده می شود.

منظور از “همخوانی” برای شبیه‌سازی تفاوت‌های زیر و بم زیر و زمان‌بندی است که زمانی رخ می‌دهد که چندین نوازنده یا خواننده یک نت را می‌نوازند، اما در زیر و بم و زمان کمی متفاوت هستند.

می‌توانیم صدای «هم‌خوانی» را به‌عنوان یک افکت دوبرابر توصیف کنیم که به ضخامت می‌افزاید و به صدای سیگنال «بزرگ‌تر» از آنچه به خودی خود می‌شود کمک می‌کند.

عملکرد افکت کر

آشنایی با افکت های کر، فلنجر و فازرها | با ایجاد یک کپی (یا کپی های متعدد) از یک سیگنال، تغییر دوره (پیچ) آن و سپس مخلوط کردن کپی های مدوله شده با سیگنال اصلی، یک افکت «همخوانی» دریافت می کنید.

به جای استفاده از یک مدار گام برای تعدیل گام، مانند یک افکت ویبراتو، یک گروه کر با تعدیل زمان تاخیر شکل موج با یک نوسانگر فرکانس پایین (LFO) به تغییرات ظریف در گام دست می‌یابد.

تفاوت‌های زمان‌بندی باعث تغییر دائمی تغییر فاز بین سیگنال اصلی و سیگنال(های تکراری) می‌شود. علاوه بر این، زمان‌های تاخیر طولانی‌تر در مقایسه با فازرها و فلنجرها منجر به تغییرات تدریجی در فرکانس سیگنال نهایی می‌شود که تغییراتی در گام کپی ایجاد می‌کند.

در بیشتر موارد، سرعت/نرخ آهسته‌تر یک افکت chorusing ظریف ایجاد می‌کند در حالی که سرعت/نرخ سریع‌تر باعث تغییر فاز و مدولاسیون‌های گام درک شده سیگنال اصلی می‌شود.

آهنگ‌های کر از زمان‌های تاخیر بسیار طولانی‌تری نسبت به فلنجرها استفاده می‌کنند، و در نتیجه صدایی به نظر نمی‌رسد که مانند فیلتر شانه‌ای به نظر می‌رسد، همانطور که به نظر می‌رسد کمی شبیه دو سیگنال روی هم قرار گرفته است.

معمولاً گروه های کر از زمان تأخیر 15 تا 35 میلی ثانیه استفاده می کنند.

تعریف فلنجرها

آشنایی با افکت های کر، فلنجر و فازرها | Flanging یک افکت محبوب است که در فرکانس‌های بالا مانند جارو کردن یا “هو زدن” به نظر می‌رسد. کارکرد درونی فلانگر بسیار شبیه به افکت کر است.

در واقع، دقیقاً شبیه یک کر است: تفاوت اصلی این است که از زمان‌های تاخیر بسیار کوتاه‌تری استفاده می‌کنیم، بنابراین اگر آن را به درستی تنظیم کنیم، نتیجه نهایی مانند یک فیلتر شانه‌ای جارو به نظر می‌رسد.

عملکرد فلنجر

آشنایی با افکت های کر، فلنجر و فازرها | شبیه به کر، فلنجرها با ایجاد یک کپی از یک سیگنال و تعدیل زمان تاخیر با LFO کار می کنند. تفاوت آنها در زمان تاخیر و تعداد کپی هایی است که ایجاد می کنند.

فلنجرها از زمان تأخیر بسیار کوتاه‌تری (1 تا 5 میلی‌ثانیه) در مقایسه با گروه‌های گروهی (5 میلی‌ثانیه تا 30 میلی‌ثانیه) استفاده می‌کنند و فقط یک کپی از سیگنال اصلی را شامل می‌شوند در حالی که گروه‌های همخوانی می‌توانند چندین نسخه ایجاد کنند.

در گروه‌های همخوانی، به دلیل تفاوت آهنگ و زمان، فرکانس بین سیگنال اصلی و کپی شده به ندرت یکسان است که به حداقل رساندن تداخل سازنده و مخرب کمک می‌کند.

با این حال، با فلنجرها، سیگنال کپی شده با سیگنال اصلی یکسان است، بنابراین تداخل فرکانسی قابل توجهی رخ می دهد.

نتیجه این اثر یک موج صوتی منفرد است که شبیه یک فیلتر شانه ای است زیرا بریدگی هایی ایجاد می شود که شکل موج های یکسان بر روی یکدیگر جابجا می شوند و به نقاط تداخل مخرب می رسند.

به عبارت دیگر، در برخی از نقاط فرآیند تغییر فاز، فاز شکل‌موج‌ها کاملاً هماهنگ می‌شوند که منجر به تداخل سازنده می‌شود، در حالی که در نقاط دیگر، شکل‌موج‌ها کاملاً هماهنگ نیستند و یکدیگر را خنثی می‌کنند.

با توجه به اینکه بریدگی‌ها در فلنجرها توسط روابط فرکانس در خود سیگنال ایجاد می‌شوند، در فواصل زمانی مرتبط با هماهنگی (بر اساس محتوای فرکانس سیگنال اصلی) رخ می‌دهند.

با استفاده از LFO برای تعدیل زمان تاخیر کپی، این نقاط تداخل تغییر خواهند کرد. بریدگی‌های روی فیلتر شانه به نظر می‌رسند که «حرکت دارند» و در نتیجه تشدید شدیدی ایجاد می‌شود که به سرعت LFO می‌رسد.

فلنجرها همچنین از بازخورد بسیار استفاده می کنند و خروجی را به ورودی باز می فرستند تا پردازش بیشتری دریافت کنند. این بریدگی‌ها و رزونانس‌ها را برجسته‌تر می‌کند و در نتیجه تند تند مشخصه فلنجرها ایجاد می‌شود.

فازرها

آشنایی با افکت های کر، فلنجر و فازرها | فازرها صدای مشابهی دارند که شدت آن بین فازرها و کر قرار می گیرد، اما آنها از یک جنبه کلیدی با کر و فلنجر متفاوت هستند:فازرها زمان تاخیر را تعدیل نمی کنند.

مانند فلنجرها، فازرها لغو فرکانس را ایجاد می کنند، زیرا یک LFO سیگنال کپی شده را در مقابل سیگنال اصلی قرار می دهد.

با این حال، به جای تأخیر در کپی سیگنال اصلی، از مداری به نام «فیلتر همه گذر» عبور داده می شود.

عملکرد فازرها

آشنایی با افکت های کر، فلنجر و فازرها | فازرها از مداری به نام فیلتر همه گذر برای تغییر رابطه فاز بین فرکانس های مختلف سیگنال های کپی شده و اصلی استفاده می کنند.

همانطور که سیگنال کپی شده از فیلتر تمام گذر عبور می کند، فرکانس های خاصی تغییر فاز می دهند و خروجی دوباره با سیگنال اصلی مخلوط می شود.

همانطور که خروجی فیلترهای تمام گذر با فیلتر اصلی ترکیب می شوند، بریدگی هایی در فرکانس هایی که مدارهای تمام گذری تغییر فاز ایجاد می کنند تشکیل می شوند.

شروع به استفاده از کر، فلنجر و فازر در تولیدات خود

این پردازنده‌ها که اغلب به دلیل شباهت‌هایشان اشتباه گرفته می‌شوند، همه جابجایی فاز را به روش‌های مختلفی انجام می‌دهند.

کرها آن را با مدولاسیون گام ترکیب می کند، فلنجرها از آن برای ایجاد فیلتر شانه مبتنی بر هارمونیک استفاده می کنند، و فازرها از فیلترهای تمام گذر برای تغییر فاز بدون استفاده از تاخیر استفاده می کنند.

در حالی که گروه کر، فلنجرها و تغییر دهنده های فاز ممکن است کمی در عملکرد و کاربردشان متفاوت باشند، همه می توانند به طور موثر برای ایجاد صداهای جالب در طراحی صدا استفاده شوند.

توانایی آن‌ها در تولید محیط، موقعیت مکانی و صداهای تعدیل‌کننده (به شیوه‌هایی که پردازنده‌های استاندارد نمی‌توانند) باید جایگاه خود را در کیت ابزار تولیدکننده یا طراح صدا تضمین کند.

برای دیدن سایر مقالات با صوت پلاس همراه باشید.

با مشاوران صوت پلاس در ارتباط باشید

آشنایی با افکت های کر، فلنجر و فازرها | شما همراهان عزیز میتوانید برای مشاوره تخصصی و دقیق تر با کارشناسان صوت پلاس در ارتباط باشید (05138655300)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =