دانشنامه

میکس صدا و 6 گام ساده برای بهتر شدن آن

میکس صدا و 6 گام ساده برای بهتر شدن آن

6 گام ساده، بهتر شدن میکس صدا

میکس صدا | برای دستیابی به یک میکس صدا بهتر  و کار موثرتر ، داشتن جریان و داستانی برای میکس شما بسیار مهم است.

بنابراین به جای صرف زمان بی‌پایان برای یافتن مسیر خاصی که باید اصلاح کنید، که واقعاً نمی‌توانید ببینید در کجا قرار دارد، و از تعداد زیاد آهنگ‌ها و پروژه‌های سازمان‌دهی نشده ناامید می‌شوید، چند قدم ساده وجود دارد که می‌توانید انجام دهید.

و کار میکس صدا شما زمانی راحت تر می شود، که پروژه میکس شما با یک جلسه خوب شروع شود.

علاوه بر این، اگر جلسه میکس صدا شما به خوبی سازماندهی شده باشد، آزادی خلاقیت بیشتری خواهید داشت زیرا دید کلی خوبی از آهنگ و گزینه های موجود در اختیار دارید.

بنابراین، در این پست از مجله صوت پلاس قصد داریم، 6 گام ساده، بهتر شدن میکس صدا که به شما کمک کند تا جریان میکس صدا عالی تری داشته باشید، را معرفی کنیم.

گام اول:نام گذاری آهنگ ها

ممکن است این کار، بدیهی به نظر برسد اما به راحتی نادیده گرفته می شود.

نام‌گذاری صحیح آهنگ‌ها، یافتن یک آهنگ خاص را در زمانی که نیاز به انجام تنظیماتی در آن دارید و یک نمای کلی بصری از محتویات یک آهنگ را آسان‌تر می‌کند.

اختصاراتی مانند “vox” به جای وکال، “git” به جای گیتار و “bg” به جای پس‌زمینه می‌توانند به شما کمک کنند به راحتی آهنگ‌ها را شناسایی کنید و همچنین فضای کمتری را اشغال می‌کنند.

استفاده از کلمات کلیدی به شما کمک می کند هدف یک آهنگ را در یک آهنگ مشخص کنید، نیز می تواند کارها را آسان تر و موثرتر کند.

به عنوان مثال، اگر 5 قطعه آوازی دارید، خوب است که آنها را بر اساس محل قرارگیری آنها در آهنگ نام ببرید.

«Vox اصلی»، «bg vox high»، «bg vox low»، «bg vox falsetto»، «pre-chrs vox».

گام دوم:گروه ها

پس از اینکه همه آهنگ‌های خود را به درستی نام‌گذاری کردید، ایده خوبی است که آهنگ‌های خود را در گروه‌ها مرتب کنید.

گروه ها معمولاً از عناصری در همان ناحیه ابزار تشکیل می شوند. شما تمام عناصر پرکاشن را در یک گروه، تمام آهنگ های آوازی را در یک گروه، تمام آهنگ های گیتار را در یک گروه، تمام آهنگ های بیس را در یک گروه و غیره جمع آوری می کنید.

اینکه دقیقاً چگونه و تا چه حد می توانید از گروه ها استفاده کنید به daw شما بستگی دارد، اما باید بتوان آهنگ ها را در نوعی گروه در همه DAW های اصلی مرتب کرد.

جمع‌آوری آهنگ‌های خود در گروه‌ها و قرار دادن گروه‌ها به ترتیبی که برای شما طبیعی به نظر می‌رسد به شما کمک می‌کند دید کلی بهتری از آهنگ داشته باشید و پردازش صدا و میکس صدا را بسیار سریع‌تر انجام دهید.

می‌توانید سطوح نسبی حجم بین آهنگ‌ها را بسیار واضح‌تر ببینید و ممکن است به شما کمک کند مشکلات درون گروه‌های مختلف را راحت‌تر شناسایی کنید.

البته می‌توانید در صورت لزوم، گروه‌های فرعی نیز در گروه‌های خود ایجاد کنید.

گام سوم:کد گذاری رنگ

وقتی نامگذاری و مرتب‌سازی آهنگ‌ها در گروه‌ها تمام شد، گام بعدی برای یک جلسه سازمان‌یافته‌تر و تمیزتر، کدگذاری رنگ است.

در حالی که مرتب‌سازی آهنگ‌های خود به گروه‌ها و نام‌گذاری مناسب آن‌ها واقعاً به کارایی و گردش کار یک ترکیب کمک می‌کند.

کدگذاری رنگ به شما امکان می‌دهد تا آهنگ‌ها و گروه‌های مختلف را حتی بهتر از یکدیگر تقسیم کنید.

معمولاً می‌خواهید از یک رنگ برای همه آهنگ‌های یک گروه استفاده کنید، اما مطمئناً می‌توانید این کار را به هر طریقی که برای شما و روش کارتان طبیعی به نظر می‌رسد، انجام دهید.

برای چشمان ما راحت تر از یک کلمه خاص که با حروف نسبتا کوچک نوشته شده است، این است که به دنبال رنگ خاصی روی صفحه نمایش باشیم.

از رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید استفاده کنید، اما با استفاده از رنگ‌های یکسان برای گروه‌های سازهای مختلف در هر ترکیب، با آنچه رنگ‌های مختلف نشان می‌دهند آشنا خواهید شد و جریان میکس بهتری خواهید داشت.

گام چهارم:Bus tracks

میکس صدا | یکی دیگر از 6 گام ساده، بهتر شدن میکس صدا، Bus tracks است. Bus tracks اساساً مسیری است که می‌توانید منابع صوتی مختلفی را به آن هدایت کنید.

بنابراین خروجی آنها در یک آهنگ خلاصه می‌شود. فقط برای چند منبع صوتی انتخاب شده، آن را به عنوان فیدر اصلی خود در نظر بگیرید.

به طور معمول، شما می خواهید تمام آهنگ ها را از یک گروه ابزار به یک Bus tracks برای آن گروه خاص ارسال کنید.

میکس صدا و 6 گام ساده برای بهتر شدن آن

میکس صدا و 6 گام ساده برای بهتر شدن آن

به این ترتیب، می توانید به راحتی، کل گروه ساز را به عنوان یک واحد پردازش کنید و صداها و جلوه های تمام آهنگ های خود را در یک گروه به عنوان یک گروه تنظیم کنید.

به عنوان مثال، اگر بخواهید صدای کل درام ست خود را کم کنید، به تمام سینت های خود کمی بالا بیافزایید یا مقداری ریورب به همه گیتارهای خود اضافه کنید، واقعاً مفید است.

میکس صدا | استفاده از Bus tracks همچنین به گروه‌های مختلف ساز و به طور کلی میکس کمک می‌کند تا احساس کنند بیشتر به هم چسبیده و به عنوان یک قطعه صدا عمل می‌کنند، همانطور که یک آهنگ معمولاً باید انجام دهد.

نحوه دقیق راه‌اندازی Bus tracks به DAW شما بستگی دارد، بنابراین پیشنهاد می‌کنم اگر مطمئن نیستید چگونه این کار را انجام دهید، کتابچه راهنما را بررسی کنید یا به صورت آنلاین جستجو کنید.

گام پنجم: Mix Bus

میکس صدا | یک ویژگی خوب برای Bus tracks که در بالا ذکر شد، Mix Bus است. گذرگاه میکس آهنگی است که قبل از ارسال به خروجی اصلی، تمام صدای خود را به آن هدایت می‌کنید.

مزایای Mix Bus بسیار زیاد است. اول از همه، یک آهنگ Mix Bus به شما امکان می دهد صدای کل آهنگ را پردازش و دستکاری کنید.

اگر احساس می‌کنید که کل آهنگ به طور کلی سطح بالایی ندارد، یا حد متوسط زیادی دارد، می‌توانید به جای استفاده از مقادیر زیادی افزونه و قدرت پردازش برای حل آن، آن را با یک EQ در گذرگاه میکس تصحیح کنید.

یک Mix Bus همچنین به شما امکان می‌دهد پویایی کل آهنگ را به صورت یکپارچه کنترل کنید، بنابراین راحت‌تر می‌توانید کل آهنگ را به هم بچسبانید و مانند یک قطعه موسیقی به نظر برسد.

یکی دیگر از چیزهای بسیار شسته و رفته در مورد استفاده از Mix Bus این است که می توانید حجم کل مخلوط خود را قبل از ارسال آن کنترل کنید.

می‌توانید اتوماسیون‌های حجم را انجام دهید و بدون تأثیر بر خروجی نهایی، تنظیمات را افزایش دهید.

گام ششم:افکت ارسال AUX

میکس صدا | آخرین چیزی که می خواهیم در این پست به آن اشاره کنیم، افکت های ارسال aux است.

افکت ارسال aux ، یک آهنگ افکت است که معمولاً به شکل انواع ریورب است که می توانید منابع صوتی دلخواه را به آن مسیریابی کنید (یا ارسال کنید) و پردازش افکت را روی آنها اعمال کنید.

نکته جالب در مورد آهنگ‌های افکت aux در مقایسه با کوبیدن افکت‌های خود بر روی آهنگ‌های صوتی جداگانه، این است که کنترل بسیار بیشتری بر روی افکتی که اعمال می‌کنید دارید.

شما می توانید آهنگ افکت خود را مانند یک تِرک صوتی معادل سازی کنید، تحریف کنید، فشرده کنید، و غیره.

همچنین می‌توانید صدای ورودی جلوه و همچنین صدای خروجی افکت را مستقل از آهنگ(های) صوتی خود تنظیم کنید.

یکی دیگر از چیزهای خوب در مورد جلوه های aux این است که می توانند به شما در صرفه جویی در قدرت پردازش کمک کنند زیرا می توانید چندین آهنگ را به یک آهنگ افکت واحد ارسال کنید.

آنها همچنین برای ایجاد حسی که سازهای مختلف در یک “اتاق” هستند یا به هم تعلق دارند بسیار عالی هستند زیرا طنین آنها (یا سایر جلوه ها) دارای یک شخصیت است.

اگر فردی مبتدی هستید و می خواهید استودیو ضبط صدا در منزل راه اندازی کنید حتما مقاله استودیو ضبط خانگی و راه اندازی آن برای مبتدیان ، در مجله صوت پلاس را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =